מהו ריפוי בעיסוק לילדים?

ריפוי בעיסוק התפתחותי הינו תחום המתמקד בתפקוד הילד ביומיום ובשיפור איכות חייו במשפחה ובקהילה. ריפוי בעיסוק מיועד למגוון של אוכלוסיות ילדים ומשפחותיהן: ילדים עם עיכובים וליקויים התפתחותיים, ילדים עם ליקויים גופניים (במערכת העצבים, השרירים, המפרקים והשלד ובמערכות חושיות), ילדים עם מחלות גנטיות ומחלות ממושכות, ילדים עם קשיי קשב וריכוז וקשיי למידה וכן ילדים עם קשיים רגשיים.

מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה קידום השתתפותו, עצמאותו ואיכות חייו של הילד בתחומי החיים השונים: בתפקודי היומיום (טיפול עצמי, אכילה, רחצה, לבוש ושינה), בלמידה (בגן, בבית הספר), במשחק ושעות הפנאי ובהשתתפותו בפעילויות חברתיות. חשוב להדגיש כי הטיפול נערך בשיתוף עם הורי הילד והילד עצמו, החל מתהליך ההערכה וקביעת מטרות הטיפול וכן במהלך ההתערבות עצמה.

ההפניה הראשונית לריפוי בעיסוק יכולה להיעשות על ידי הורי הילד, לעיתים בעקבות המלצת הגננת/המורה או צוות נוסף המטפל בילד (רופא התפתחותי, פסיכולוגית, קלינאית תקשורת וכו'). חשוב לציין כי במסגרות רפואיות ההפניה צריכה על פי רוב להיעשות על ידי מקור רפואי (רופא ילדים, טיפת חלב). שירותי ריפוי בעיסוק ניתנים במכונים להתפתחות הילד של שירותי הבריאות, במסגרות של משרד החינוך (גנים וכיתות בחינוך המיוחד, מתי"א, מרכזי למידה), במרכזים התפתחותיים שונים וכן בקליניקות פרטיות.

ראשיתו של התהליך הטיפולי בריפוי בעיסוק היא בהערכה של צרכי הילד ומשפחתו. במהלך ההערכה המרפאה בעיסוק אוספת מידע על תפקודו והשתתפותו של הילד בתחומי העיסוק השונים ומעריכה את עוצמותיו וקשייו בתחום המוטורי, הסנסורי, הקוגניטיבי, ההתנהגותי וכן בנוגע לכישורי ההתמודדות שלו. במידת הצורך ובהתאם לרצונות המשפחה, נערכת לעיתים שיחה עם הצוות החינוכי של הילד (מורה/גננת) או תצפית בסביבה הטבעית (בית ספר/גן/בית).

לאחר תהליך ההערכה נקבעת תכנית טיפולית המותאמת לצרכי הילד ומשפחתו וכוללת לעיתים הדרכה להורים ולצוות החינוכי. במידת הצורך ניתנות המלצות לפניה להערכה של אנשי מקצוע נוספים: בדיקה של רופא התפתחותי, בדיקת שמיעה/ראייה, הערכה פסיכולוגית, אבחון של קלינאית תקשורת, אבחון של פיזיותרפיה, הוראה מתקנת וכו'. ההתערבות הטיפולית נעשית בגישה המכוונת לצרכי הלקוח ומעודדת יוזמה ולמידה של הילד הן בקליניקה והן בסביבתו הטבעית. בהתערבות הטיפולית מתייחסים אל: הקניית כישורים לעצמאות יומיומית, הקנייה ושיפור מיומנויות למידה וכתיבה, שכלול יכולות המשחק של הילד והכנה לכיתה א'. ההתערבות יכולה להיעשות באופן פרטני, זוגי ולעיתים אף נערכות קבוצות טיפוליות.

 

ערכה: נטע כ"ץ, מרפאה בעיסוק וסטודנטית לתואר שני בחוג לריפוי בעיסוק, אוניברסיטת חיפה, 2010

ייעוץ: ד"ר אלינור שניידר, PhD ,OT, מרפאה בעיסוק ומרצה בחוג לריפוי בעיסוק, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה

 

You are here: